미얀마의 3대도시 몰라먀인(모울메인)에서 태국 국경 도시 메솟까지 항공노선이 오픈을 하였습니다.
8월1일부터 운행을 할 예정이라고 합니다.
항공사는 Nokair 이며 사브340B 터보프롭을 이용한다고 하는군요. 동시에 메솟공항 역시 3000만불을 투자하여
중대형 항공기가 이착륙을 할수 있는 규모로 확장을 한다고 합니다.
가이드북에는 모울메인으로 알려진 몬주의 수도의 미얀마 명칭은 몰라먀인입니다.모을메인이라고 하면 아무도 알아듣지 못합니다.
이곳은 양곤 , 만달레이 와 더불어 약 30만명이 거주를 하는 미얀마 3대 도시입니다.
태국 국경부터 몰라먀인까지는 산길을 넘어 9시간이 걸렸는데요.
미얀마의 남부 몬주와 카렌주 ,따리타리 디비젼에 여행을 하거나 투자를 하는 태국인들 기업들은 고생이 심했습니다만
올 8월부터는 쉽게 이곳을 다닐수 있게 되었습니다.
이 노선은 태국인이 아니어도 외국인도 이용을 할수 있습니다.
우리회사의 지사도 카렌주의 주도 파안과 양곤에 있어서 이곳 메솟에서 출장을 가려면 방콕으로 해서 양곤으로 들어갔습니다만 8월부터는 바로 갈수 있게 되었습니다.
몰라먀인 - 양곤까지는 국내선도 있지만 차로 5시간정도 밖에 걸리지 않고 기차도 있어서 한결 부담이 적어집니다.
최근에 소식하나는 카렌주에 있는 동광산 , 주석광산 , 석탄광산 , 안티몬 광산등 7개의 광산이 일괄적으로 태국기업과
계약이 되었습니다. 총 투자액은 70억원가량 됩니다.
아무래도 남부지역은 대부분이 스테이트이고 중앙정부와의 연결고리가 약하다 보니 가까운 태국기업에서 적극적으로
투자를 하고 있는 모양입니다.
THE BANGKOK POSTNok Air is adding Mawlamyine to its planned service footprint in Myanmar, now set as the first country for the budget airline's resumption of international services.
The airline intends to reach Mawlamyine, formerly known as Moulmein, from the thriving Thai northwestern border city of Mae Sot over the next three months with two flights a day.
Nok Air's Mae Sot-Mawlamyine service will be operated by the Saab 340B turboprop, capable of carrying 34 passengers, on a trial basis.
"The launch is be part of our ongoing assessment of traffic demand between Thailand and Myanmar," Nok Air chief executive Patee Sarasin told the
Bangkok Post.The airline has applied for permission to operate on a charter basis from the Department of Civil Aviation (DCA).
Nok Air hopes to launch a Bangkok-Yangon service in October with two daily flights with larger Boeing 737-800 jets.
It will be the first foreign carrier to connect Mawlamyine by air with the outside world, and it is believed to be the second airline, after Myanma Airways, to serve Mawlamyine airport.
Myanma Airways flies domestic flights from Mawlamyine to Dawei, Myeik and Yangon.
Patee is upbeat about the potential of the Mae Sot-Mawlamyine route as it provides a safe, convenient mode of transport to the Mon city, the third largest in Myanmar.
While it takes up to nine hours to reach Mawlamyine by car from Mae Sot on a bumpy road, it takes only 15 minutes by air.
Business travel is expected to be the mainstay of the route's traffic on the anticipated economic development in Mon state, according to Patee.
The launch of the service will consolidate Nok Air's position in Mae Sot, where it is the only airline to offer flights—four per day on the Bangkok-Mae Sot route and one daily service to Chiang Mai, all operated by the Saab 340B.
The DCA is spending 840 million baht (US$30 million) to upgrade Mae Sot airport by extending its runway from 1,500 to 2,100 meters and building a new passenger terminal.
The expansion, due to be completed in 2018, will enable the airport to accommodate jetliners the size of the Boeing 737 with parking space for three of them.
The passenger terminal covering 7,000 square metres will be capable of processing 300 passengers per hour.